Ett Simpelt Steg För Att Enkelt Skriva Högpresterande Annonser För Ditt Företag
- Deniz Bekir
- 25 juni
- 3 min läsning
Uppdaterat: 26 juni
Om du letar efter ett sätt att göra dina annonser mer effektiva, fånga mer uppmärksamhet och få fler kunder så kommer den här artikeln visa dig exakt hur.
Jag minns tydligt när jag skrev min första annons. Jag hatade varje sekund av det.
Vet du vad det värsta var? Min chef gav mig uppgiften att skriva den annonsen för att jag precis hade spenderat tre år på gymnasiet där jag studerat ekonomi inriktningen som för övrigt innefattar marknadsföring och försäljning.
Vi analyserade världens största och mest framgångsrika företag. Men när jag försökte använda den kunskapen för att skriva en annons för vårt lokala företag, så hade jag ingen aning om hur man gjorde!
När jag stirrade på det tomma dokumentet insåg jag att jag var helt ute på djupt vatten. Och ju längre jag satt där, desto dummare kände jag mig.
Den hemliga anledningen till varför de flesta annonser inte fungerar
Så jag började göra research för att hitta formeln.
Vissa källor sa att jag skulle använda ett gulligt litet djur i annonsen. Andra sa att det inte var professionellt.
Vissa källor sa att jag skulle upprepa mitt budskap om och om igen. Andra sa att upprepning irriterar folk och gör att de INTE köper av dig.
Med deadline som snabbt närmade sig, tog jag en genväg. Jag tittade på konkurrenternas annonser och gjorde ungefär samma sak. Ungefär som att kopiera en klasskamrats läxa och ändra lite så att det inte ser exakt likadant ut.
Jag visade annonsen för min chef, han sa att den var OK, och vi körde den.
Några dagar gick och jag hörde inget om resultaten. Så jag frågade min chef hur det hade gått med annonsen. Han verkade lite förvirrad över frågan:
"Uhhh… vad menar du med 'resultat'?"
"Resultatet från annonsen vi körde. Fick vi några försäljningar? Ringde många in?" frågade jag.
Min chef log, lutade sig tillbaka och sa:
"Nej nej nej, Deniz. Det är inte så annonser fungerar! Den här annonsen var för varumärkeskännedom. Att finnas i folks medvetande. Det handlar om branding, förstår du?”
Jag spelade cool och sa: “Självklart, jag förstår”.
Det var en lögn. För jag förstod inte alls hur det där skulle leda till fler försäljningar.
Och nu, ett par år senare, ska jag avslöja en liten hemlighet: Jag ljög för min chef. Men han ljög också för mig.
För han hade ingen aning om vad han pratade om heller.
Så här fixar du din marknadsföring
När vi spenderar pengar på något så mäter vi resultatet.
Det spelar ingen roll om det är utrustning, lunch eller leverantörer – vi ser till att vi får det vi betalar för, eller hur?
När jag startade mitt eget företag försökte jag göra samma sak med marknadsföring. Men istället för resultat fick jag ordsallad.
"Den här annonsen är för varumärkeskännedom"
"Vi fokuserar på att vara "top-of-mind" i vår marknad"
"Den här kampanjen stärker vårt varumärke och vår positionering"
Det sägs ofta med en lätt nedlåtande ton, som om du är dum för att du ens ställer frågan.
Här är den obekväma sanningen:
"De flesta företag slänger bort minst hälften av sin marknadsföringsbudget. Kanske ännu mer."
Och det kändes bara inte rätt för mig.
Hur jag slutade slösa pengar…
…Och hur du kan göra detsamma
Jag bestämde mig för att gå till botten med det här och ta reda på formeln för effektiv marknadsföring.
Den goda nyheten? Det finns en formel – och jag hittade den.
Den dåliga nyheten? Det tog åratal av studier, pusslande, tester och trial-and-error för att ta reda på vad som faktiskt fungerade.
Om jag skulle skriva ner alla delar av formeln skulle vi sitta här i veckor, så låt mig ge dig en av de bästa genvägarna jag hittade.
Vissa kanske känner igen den som "Pearson’s Law".
"Det som mäts, förbättras."
Vill du direkt och dramatiskt förbättra dina annonsresultat?
Gör dem mätbara genom att lägga till en responsmekanism. En call-to-action i varje annons som ber kunden göra något.
Och sedan övervakar du den åtgärden som en hök.
Nu kan du mäta. Testa. Ta reda på vad som fungerar – och vad som inte gör det.
En av de första sakerna jag gör när jag börjar arbeta med en ny kund är att införa denna enkla regel:
"Varenda annons vi kör ska vara mätbar. Inga undantag."
Inget mer jargong. Inget mer vagt marknadsföringssnack. Mätbara, konkreta, solida resultat.
Det finns många sätt att göra detta – och det är fullt möjligt för alla företag, inklusive ditt.
Om du vill veta hur vi skulle göra detta i just ditt företag, kontakta oss idag.
Kommentarer