Varför Du Alltid Bör Tänka På Nya Annonser
- Deniz Bekir
- 27 juni
- 2 min läsning
Uppdaterat: 4 juli
”Heeeeej, vad är nytt hos dig!?” "Heeeeej, vad har hänt sen sist!?"
Ett par ganska vanliga hälsningsfraser när man inte har sett någon på ett tag.
Lägg märke till att vi inte säger:
”Hej, vad är gammalt?”
eller
”Hej, berätta vad jag redan vet.”
Vi frågar vad som är NYTT. För att nytt är spännande!
Och det är exakt därför vi som företagare aldrig kan vila på gamla meriter.
Varför Annonsutmattning Är Den VERKLIGA Pandemin
Sociala medier är fantastiska på många sätt. Enkel tillgång till målgruppen, stor viral potential, och det har aldrig varit lättare att hamna framför den perfekta kunden för vårt företag.
Men…
…det finns nackdelar.
Främst – uppmärksamhetsspannet.
Vi alla känner till "TikTok-hjärnan" som pågår just nu. Barn (och vuxna!) som inte kan se en hel film, fokusera på läxor eller ens orkar titta på en video som är längre än 90 sekunder.
Jag hade önskat att det inte påverkade oss, men det gör det. Alla våra kunder har kortare uppmärksamhetsspann. Inte för att de vill. Utan för att de MÅSTE.
Hur annars ska man hantera att bli bombarderad med annonser dygnet runt, året om?
Det går inte!
Så hur löser vi detta?
Oroa dig inte, jag kommer inte be dig dansa på TikTok.
Det finns ett bättre sätt.
Hur Du Håller Dina Eventuella Kunder Nyfikna
Lösningen på TikTok-hjärnan och minskat fokus är inte att göra allt innehåll till små 60-sekunders snuttar som folk kan tugga i sig som kattmat.
Lösningen är att ge din eventuella kund MASSOR av olika innehåll.
Ge dem inte 1 video – ge dem 10.
Ge dem inte 1 artikel – ge dem 100.
Ge dem inte 1 inlägg – ge dem 1000.
Om en prospekt verkligen är intresserad av det du gör så kommer de att undersöka dig själva. Men då måste det finnas något att fördjupa sig i.
De kommer ta sig igenom ditt material. De kommer bita ihop och ta sig igenom innehållet.
Men det är ditt ansvar att erbjuda en buffé av alternativ – inte bara en rätt.
Så om du bara kör 1 annons just nu? Då är det dags att köra minst 3 olika.
Om du bara har 1 video i din omriktnings-kampanj? Då är det dags att göra 5–10 till.
Sätt igång nu och var fruktsam. Med ditt innehåll, alltså. Eller på andra sätt – det är lugnt, jag litar på att du är en ansvarstagande vuxen.
Vi hörs snart,
Deniz
Om du vill veta hur jag skulle lösa problemet med annonsutmattning i ditt företag – hör av dig. Fyll i formuläret HÄR så återkommer jag personligen för att se om vi är en bra match.
Kommentarer