top of page

Hur man skriver en annons som ger dig nya kunder

  • Skribentens bild: Deniz Bekir
    Deniz Bekir
  • 15 juli
  • 2 min läsning

Något jag upptäckte efter nästan 3 år i marknadsföring:


De flesta annonser är riktigt dåliga på att faktiskt få in kunder.

Vissa annonser är roliga, vissa är "cinematiska" (vad det nu betyder), andra är minnesvärda.


Men om det inte leder till fler kunder… vem bryr sig egentligen?


I den här artikeln ska jag visa dig hur du skriver en annons som faktiskt får kunder, ger leads och säljer produkter.


Vad du INTE ska göra när du skriver annonser


Vi börjar med en grundprincip.


Om jag ville få dig att köpa något, vad som helst, skulle jag då:


  1. Klä ut mig till clown för att få dig att skratta först?

  2. Ta med ett gulligt djur, typ en valp eller kattunge, för att hjälpa till med försäljningen?

  3. Spela högljudd musik med filmiska effekter?

  4. Vara extremt vag och otydlig med vad jag försöker sälja?


Om du svarade NEJ på allt ovan, bra! Då är vi på rätt spår.


För det är exakt det du INTE ska göra om du vill att någon ska köpa något.


Första steget till att skriva en vinnande annons


Så vad gör vi istället?


Vi tänker på vår annons som en säljare.


Låt oss säga att vi har hittat en bra potentiell kund för din tjänst eller produkt, och vi skickar en säljare till dem. Vad vill du att han ska säga? Vad ska han fråga? Vilka argument ska han använda för att få personen att agera?


Vi tar ett exempel: Du säljer kiropraktisk behandling.


Första frågan: Vem är en bra potentiell kund för detta?


Låt oss säga: Någon med ryggont.


Nu skickar vi vår hypotetiska säljare till denna hypotetiska person. Vad säger han?


Kanske något så enkelt som: "Hej, har du ont i ryggen?"


Så slipper du stirra på det tomma pappret när du skriver annonser


Att skriva kan kännas överväldigande, särskilt när man stirrar på ett helt tomt dokument.


Därför håller vi det enkelt. Vi börjar med en enkel fråga till målgruppen, som avgör om de är rätt för tjänsten.


Här är några exempel:


"Är du företagare och vill ha fler kunder?"

"Har du ont i ryggen?"

"Vill du gå ner i vikt de närmsta veckorna?"

"Vill du förbättra ditt golfsving?"

"Vill du enkelt och smidigt attrahera kvinnor?"


Vi börjar enkelt för att enkelt fungerar.

Det går rakt på sak. Och det är exakt vad vi vill.


Vi försöker skära igenom bruset från alla andra annonser. Därför tar vi en rak linje. Direkt på problemet.


Detta är en riktigt bra start för din vinnande annons.


Vi hörs snart,


Deniz

 
 
 

Kommentarer


Meny.avif
bottom of page