top of page

Mass-Marknadsföring Fungerar Inte. Gör Detta Istället:

  • Skribentens bild: Deniz Bekir
    Deniz Bekir
  • 8 juli
  • 2 min läsning

Snabb fråga: Vem är din ideala kund?


Många företagare svarar något i stil med:


”Alla som har en puls och kan betala.”


Två problem med detta:


Det smalnar inte av målgruppen särskilt mycket.


Det funkar bara om du har en obegränsad marknadsföringsbudget.


Om vi försöker nå alla som passar den beskrivningen så behöver vi ett par hundra miljoner kronor – som start.


Men om din budget är lägre än Sveriges BNP?


Då är den här artikeln för dig.


Varför "carpet bomb"-marknadsföring inte funkar

Vi alla växte upp med massmarknadsföring: Coca-Cola, McDonald’s, Apple. De är överallt – det är svårt att föreställa sig en värld utan dem.


Sedan startar vi vårt eget företag och inser snabbt att vi inte har resurser för att marknadsföra som Coca-Cola. Vi har inte budgeten för att mätta marknaden med vårt budskap.


Att sprida din logga eller slogan överallt fungerar bara om du är ett miljardföretag.

Och det är heller inte hur dessa bolag började.


Jag skulle satsa pengar på att varenda stort varumärke du känner till började med en sak:


De tog fram ett RSO – ett Rock Solid Offer. Ett erbjudande som talade direkt till deras ideala kund.

Den kund som de hade identifierat som perfekt för deras produkt eller tjänst.


Effektiv marknadsföring bygger på just detta – och bara detta:


Kan du få din RSO framför rätt personer?


Dynamit-marknadsföring med din RSO

Jag såg nyligen en dokumentär om något som kallas för "dynamitfiske".

I t.ex. Tanzania har vissa kommit på att fiske går mycket snabbare om man bara kastar en dynamitstav i vattnet.


Den exploderar – fiskarna bedövas eller dör – och du plockar bara upp dem. Ingen krok, inget bete, inget tålamod.


Det är precis vad en RSO gör för dig på din marknad.

Om ditt erbjudande är riktigt bra, så drar det inte bara till sig de ideala kunderna, utan även de som funderar, överväger eller är nyfikna.


Resultat? Du plockar upp alla fiskar.


Så hur skapar man en RSO?

Det tar vi i nästa inlägg.


Vi hörs snart,

Deniz


Om du vill veta hur jag skulle implementera en RSO i just ditt företag – hör gärna av dig. Fyll i formuläret HÄR, så återkommer jag personligen för att se om vi är en bra match.

 
 
 

Kommentarer


Meny.avif
bottom of page